Tuesday, July 28, 2009

Tuhan masih pnjgkan hayatku....


Dr Kiri...


Dr Kanan..

Alhamdulillah..Seinfiniti Kesyukuran Ku Panjatkan Kepada Allah Tuhan Semesta Alam..

Aku masih lagi bernafas di Bumi Allah ini...

Dua hari lepas..Pelbagai peristiwa yang berlaku yang sememangnya menguji kekuatan dan ketabahan diriku lagi..Namun..aku menganggap ini semua sebagai pengajaran dan pengalaman hidup dalam proses mematangkan diri aku menjadi seorang manusia..

Jam sudah menunjukan jam 8.30 pagi...Aku mengejutkan ismah yang baru pulang dr mesir malam sebelum itu..Aku kena balik UIA jgk sebab balik rumah sehelai sepinggang dan kepulangan ke rumah tidak dirancang..Smpai rumah dalam 1 pagi..Selepas over-excited dgn brg-brg yang dibawa pulang...(best sgt!) akhirnya tidur pukul 3 pagi...And then nk jdik standby player utk netball game LCSC and memberikan support kpd adik manager,IZZAT...Lagipun selepas ke UIA nak pergi kenduri Kakak si Intan kat Bangi..kebetulan ismah pun teringin nak makan nasi kenduri..so kitaorg nak plan dalam tengah hari..

Aku bawa kereta seperti biasa...Kitaorg pun berborak gembira dalam kereta setelah sekian lama tidak berjumpa...

Selepas exit dr highway utk entrance ke UIA...aku still drive kereta seperti biasa..Aku drive kt lorong belah kanan(lorong laju) nak ckp laju..rasanya tak adalah laju sgt..mungkin dlm80km/j or 90km/j sbbnya kereta tak bergegar pun..sbb kalo laju sgt mmg akan bergegar...

TIBA-TIBA.....

Sebuah bas sekolah ni..nak msuk ke lorong kanan (lorong aku) dengan keadaan yang sgt-sgtlah dekat...Sgt-sgt dekat..Dah tau besar..Masuklah awal-awal..Aku nak mengelak kene himpit dgn bus itu dan bergerak ke kanan...tapi mungkin kerana pusingan yang agak kuat...dengan keadaan jalan yang licin(pagi itu hujan), dengan tekanan break yang membuatkan kereta itu bergerak lagi laju..

KERETA SUDAH TIDAK DPT DIKAWAL LAGI..!!!!!!

Soooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo......

Langgar penghadang jalan kanan.... Langgar bus.....

Aku sedaya-upaya control stereng kereta supaya tak langgar bus kt depan and kereta-kereta lain di hdapan....

Kereta berpusing xsmapi 360 darjah tetapi lebih dr 180 darjahlah...

Ismah disebelah sudah panic...tapi aku yang alhamdulillah kedua-dua belah tangan pegang stereng...Rilex utk handle keadaan itu...

Langgar penghadang jalan kiri...

DAN..

Kereta aku berhenti dalam keadaan menghadap jalan bertentangan di tengah-tengah lorong kiri dan kanan...

Alhamdulillah..Tak ada kereta time itu..if ada kereta laju..Memang akan kene rempuh...

Kereta berhenti..Enjin still berbunyi..Air-cond still terasa...

Aku terkedu....

Aku keluar dari dgn perasaan cuba utk menenangkan diri...

Aku melihat keadaan kereta aku...Seorang lelaki ini berhenti dan tanya whether i'm ok...

Ya..I'm OK...

Dalam keadaan baru melalui saat-saat panic itu pun..Aku menguatkan diri utk alihkan kereta aku sbb berada pada masa itu dalam kedudukan yang sangat bahaya....Dengan memasang hazard light...Aku pun drive slow-slow menuju ke main gate UIA...

Banyak lagi perkara berlaku selepas itu antaranya:

1) Seorang lelaki bermotor ini sgt baik utk ikut bus yang menyebabkan aku accident itu..Dia jugaklah yang menjadi org tengah apabila aku hampir nak bergaduh dengan pak cik bus itu...

2) Disebabkan aku `main politic' dan banyak bertolak-ansur serta tidak marah dan etc..Pak cik bus itu sekarang call aku tiap-tiap hari utk tanya keadaan aku...Mungkin dia rasa serba salah kot dengn kebaikan aku..Ntah...


3)Dalam kedaan kereta yang sudah remuk itu pun..Kereta itu still dibawa sepanjang Jalan Gombak utk dihantar ke bengkel...Tapi yang drive ialah Adam..yg byk tolong di saat-saat accident baru berlaku...

Apa-apa pun aku bersyukur sgt sebab aku dan Ismah selamat tanpa sebarang kecederaan dan tiada orang lain yang terlibat dalam kemalangan ini melainkan kereta aku sahaja...

Walaupun sedih dengan apa yang berlaku dalam keadaan yang sgt bz dengan program dan kuliah yang baru bermula..Aku try utk take everything easy...

Terim Kasih banyak-banyak kepada si driver iswara biru yang berhenti tuk pastikan aku ok lepas accident itu,abg motor yang aku xtau pun nama dia siapa yang tolong aku setel dgn pak cik bus..pak cik bus yang concern walaupun dia yang menyebakan aku accident..
Adam..yang dtg 10 min after the accident..
Usaid,Ejad and Nua yg bwk msuk kereta dan tolong htr kereta ke bengkel...
Kawan-kawan lain yang msj tanya dengan keadaan aku selepas tgk kereta aku remuk...Aza,Ijan dan Sharfa..juga yang concern..and also Naili last night

Aku memohon maaf kpd insan-insan yang aku sayangi kerana buat diaorg risau:
ISMAH..yang berada di sebelahku
Abah & Ummi yang berada di Brunei
Khairun si teman yang setia
Pakcik2 dam MakCik2 serta
Seorang ini yang aku call di kala dia tgh sibuk dgn sesuatu...

Alhamdulillah..Allah masih memberikan aku peluang utk menambah amal kpdNya...






3 comments:

itukami said...

sejak aku pindahkan blog aku (utk sementara), aku agak jarang buka blog orang lain. lambat lak aku dapat khabar berita ini...huhu

anywhere, syukurlah semua selamat :)

ubat kurus said...

berulang kali teguran yang sama.. jaga diri bebaik.. ramai orang sayang...:)

~cAhaYap3tUnjUk~ said...

take care opah~
terkedu aku bile ko call gitau ko accident!!~
btw, kuatkan smgt yer jgn smpai fobia melampau... tak drive ko nnti smpai ke sudah...
take care!