Friday, July 3, 2009

Petang yang singkat itu...

Tadi akhirnya i manage to get some of the committees to have a little bit of discussion...not in IIUM nor AIKOL..but via YM Conferencing..Alhamdulillah with this technology..it does and really made me connected and bolehla berhubung even dipisahkan dengan laut china selatan..

Namun, my dad asked me to bring him to the hospital to visit his friend who was warded at CCU (Cardiology). So selepas solat asar semua we headed to the hospital. Tapi singgah dulu kt kedai utk beli this one book of doa' which is called MANZIL...

Sepanjang dalam perjalanan..Abah cakap:

"Besar pahala kita lawat org sakit ni.Itu sebab betapa Rasulullah encourage untuk lawat org sakit.Even sekadar lawat jer tapi gembira sgt hati org yang sakit itu"

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Hak seorang Muslim atas Muslim lainnya itu ada lima perkara iaitu menjawab salam, meninjau orang sakit, mengikuti janazah-janazah (yang akan dimakamkan), mengabulkan undangan dan mentasymitkan orang yang bersin."
(Muttafaq 'alaih)

Sebab time itu tgh peak time org melawat so parking sangatlah susah..akhirnya terpaksa parking dekat dengan bangunan rumah mayat..Tak smpai berapa langkah dah nmpak 'tray' utk mayat. Secara jujurnya i dont like to go to hospital and even clinic for that matter for various reasons.Tapi hospital dekat sini sangat best..xtau kenapa..lain sgt nk dibandingkan dengan hospital kat malaysia..maybe sbb populationnya yang sikit kot.Almost all weared the mask.Even kanak-kanak bwh 12 tahun pun tidak dibenarkan dtg melawat di hospital.Before boleh lepas naik lift..We had to go through the screening process. And we were declared free and examined:

HASILNYA...


So we headed to CCU..Bila masuk itu..Ternampak di sebelah kanan..Ada satu katil ini dikelilingi dengan semua ahli keluarga.Dan pada amatan aku..Mungkin insan atas katil itu bila-bila masa akan `pergi'.Agak rasa lain macamlah bila enter CCU itu.We headed to visit abah's friend..Kebetulan the wife was my lecturer4 semesters ago..so we were quite close..Kitaorg berborak what happened to her husband..

The story was quite a saspen one..He collapsed when he was jogging up the hill while the wife was down the hill..But alhamdulillah..he realized that something was wrong and stopped to jog..This nice pilot Englishman waited for him until the police and juga bomba datang utk dibawa turun dari bukit and headed straight to the emergency room..Alhamdulillah he was recovering..

Tgh berborak itu..Tiba-tiba terdengar esakan ahli-ahli keluarga di katil sebelah..Alunan YASIN juga semakin kuat berkumandang..INNALILLAH WA INNA ILAHI RAJIUN..Insan atas katil di sebelah kanan entrance itu meninggal dunia..

Masa itu tak tau nak cakap macamana..Rasanya ini first time tgk saat macam itu..And terus aku terdetik bahawa YA mati itu boleh datang tiba-tiba..Bila-bila masa..Dengan kuasa TUHAN..




Selepas hampir 20 minit berada di situ..Kami pun beredar..Adab melawat orang sakit kan tak boleh lama-lama

Meninggalkan hospital..Tenang dan senang rasa hati..Betapa indahnya perasaan mengembirakan hati org lain dan melihat senyuman mereka..Berjalan menuju ke kereta di kala azam maghrib berkumandang..Aku bersyukur kerana Allah memberikan tarbiah atas pengalaman yang aku lalui..Even sikit tapi cukup kalalu aku terkesan..

Dalam hidup menjaga persahabatan itu sangat perlu..Selalunya kita akan sedar siapa kawan dan siapa lawan di kala kita dalam kesusahan..Orang sakit ini hatinya sensitif..tapi dengn lawatan/ziarah and even msj/text/sms dari sahabat2 dan kawan2 sedikit sebanyak mampu memberikan kegembiraan dan semangat.. Tiada ruginya..Dengan hanya spend beberapa sen utk mendoakan kesihatan dan kesejahteraan rakan yang sakit itu dgn kata-kata:

"InsyaAllah saya akan doakan kesihatan(atau apa-apa yang seumpama dgnnya)




Percayalah dengan sms pendek sahaja mampu memberikan impak yang sangat besar dalam hidup seseorang..Semangat,motivasi dan inspirasi...

Balik dari hospital..Aku membawa Abah utk sembahyang jemaah di Masjid Jamek Asr Hasanal Bolkiah..Sejak abah sakit akhir-akhir ini..Abah tak larat nak pergi..Tapi sebenarnya abah cakap perasaan tak larat itu perlu dilawan..


"Alhamdulillah...Abah dapat sembahyang jemaah pada hari ini"

And aku pun dapat bersolat di situ juga..

Dalam perjalanan pulang..aku berfikir..Betapa pentingnya menghargai org lain..Bila-bila masa insan-insan di sisi anda boleh pergi..Hilang dalam pandangan mata..Hargailah insan-insan di sekeliling anda even tidak secara maksima..minima sudah mencukupi..

PETANG itu terlalu singkat..Tapi banyak yang aku perolehi..Terima Kasih Allah..



2 comments:

~cAhaYap3tUnjUk~ said...

salam my dear opah yg comel~ hehe

ayahanda anda masih blum recover sepenuhnya ye pah??? send my regards to ur dad eh... aku doakan ayah ko sihat macam biasa... =)

salam to ur mom n adik2 gak yer... esp nahfis yg makin comel tu... hehe~

c ya later weyh!! =D

aufa khalilah said...

salam my dear ieda..hehe..thank u dear..hope that ur life be enlighten too ok..hope everything is ok with ur life..

dah lama kita xjumpa(pdhal last sem jumpa)hehe

pastikan set "date" kte yg asek tertangguh tuh..oraitz..

insyaAllah..^_^