Saturday, June 13, 2009

ME & IQ &EQ

1)Hari ini mata sy bengkak..motif bengkak..xtau..mungkin kerana saluran air mata dah tersumbat (inferens sendiri) ----> aku dah tulis dah kt sini..ini khas utk yg bertanya..xletak ker cita sakit mata kt blog..?

2)Cita kelakar weekend lepas..cousin dah pindah ker putra heights...dgnya yakinnya nk gi rumah lama dkt Seksyen 14,PJ..dgn yakinnya dah smpai traffic light dan telah melakukan pusingan 360 darjah...huh..sbr jerlah...

3)Bab sakit mata ni..kalo tgk record kt clinic uia tuh..dah dkt bper kali dah sakit mata..smpai kene refer gi hospital selayang..tp da smpai dpn hospital..pth balik sbb specialist xbukak..pastuh xpenah pegi dah..

_______________________________________________________________________________________

Kita perlu sentiasa bersederhana...Islam sukakan kesederhanaan...Stability itu penting..dan sgt penting..

Berbicara mengenai manusia..Menarik hati..Keistimewaan dan keunikan makhluk ciptaan TUHAN..

Menyelusuri kehidupan yg penuh denga pancaroba..betapa pentingnya seseorang itu mempunyai stability dan moderity yang kukuh dan concrete..

IQ & EQ..dua ini perlu..perlu ader..sebelah menyebelahi..saling lengkap-melengkapi..janban bijanbin..

IQ = k + i + p + b

EQ = I + A + R

* ini formula aku sendiri,apa yg aku fahami dan amati*

Zaman sekarang betapa semua parents asyik nk semua anak-anak jadik pandai..belajar tinggi-tinggi..dan berjaya dlm hidup..no doubt! kepentingan ini tidak perlu dipertikaikan lg..tetapi ini tidak boleh berjalan dlm isolation...

Spiritual itu juga perlu dan penting..kerana spiritual itu yg menjadikan manusia tidak rebah dan lemah dalam emosi..spirutual itu yg menjadikan manusia kuat dan tegar dlm perjalanan..

Boss ckp..org hebat adalah org yg memiliki kedua-duanya..golongan ini InsyaAllah akan dpt survive..Non-Muslim pn percaya kepada perkara ini..Apatah lagi kita sebagai Muslim yg menjdikan IMAN..kekuatan ROHANI itu sebagai panduan dan asas dlm hidup..Maka..kedua-duanya perlu bersama..

Berjalan seiring dan sejalan..

*pandangan peribadi yg terbuka kepada sebarang kritikan*not binding nor persuasive *

2 comments:

batrisya qistina said...

siapakah yang suruh tulis kat dalam blog tu ye ufah?:p

aufa khalilah said...

insan itu yg sendiri bertanya...

ngeh3..dah ok dah..hehe :)