Friday, May 15, 2009

Dirimu istimewa :)

"The believers are nothing else than brothers (in Islamic religion)" (Verse 10)

"Oh mankind! We have created you from a male and a female, and made into into nations and tribes, that you may know one another"(Verse 13)

Sesungguhnya Allah jadikan manusia ini berbeza-beza..Tiada yang sama..Pasti ada keunikan dan keistimewaan sendiri..Istilah yg i like to use..distinctive in nature :)

Hakikatnya hidup ini diwarnai dan dipenuhi dengan kepelbagaian manusia...Kalau ada yang sama sekali pun..satu dalam seribu..paling-paling banyak pun 7...Kepelbagaian and variasi itu melingkupi semua aspect in terms of behaviour, attitude, the way of thoughts, etc...

Melangkah ke dunia `pekerjaan' nyata dan terbukti..kepelbagaian ragam dan kerenah itu pasti..Demi melangsaikan dan menyiapkan segala urusan..kerjasama dan interaksi itu adalah perkara wajib..Jadi kita tidak terlepas dan terbebas utk tidak cuba memahami org lain..

Allah sudah menyatakan dalam firmannya..Manusia itu dijadikan dari lelaki dan perempuan dan juga kepada kumpulan dan firqah yg berbeza..Maka mmg manusia itu dijadikan berbeza..Allah Maha Bijaksana atas aturan ini kerana perbezaan ini akan melengkapi hidup sesama insan..

Selalu org cakap..

`Berubahlah....Berubahlah....Bukan semua org suka cara ko'

`dah aku macam nih..nak wat cana..terima jerla'

Aku berbincang dgn seorang staffmate yg sgt berpengalaman dalam dunia pekerjaan dan mengamati kelakuan dan perangai seorang manusia..

"Dia cakap..kalaulah org itu perangai dia lain macam sikit..Akak mesti akan faham style dia..cara dia supaya akak leh tau camne akak nk tackle perangai dier..Macam pepatah org Melayu.."

*If you can't be them,join them*

Tapi memang betul...Kalau kita nak bagi alasan..kita tak leh nak go ngn org tuh hanya sbb perangai seseorang itu yg lain..susahlah..abis tuh..what do you expect? you want everbody to change he/her attitude according to ur own way? Setiap kali jumpa org jer...IKUT CARA AKU!

The answer is..truely impossible..Kalau nk harap semua org mcm yg setiap individu harapkan..jenuhlah..I think its time for us to understand others better..try analyse and find a way to be with them..to be close to them..to work efficiently with them...to communicate effectively and any other situation that is relevant...

Tidak ada ruginya jika kita sentiasa cuba utk memahami org lain..sbb org lain akan fahami kita jika kita cuba utk memahami org lain itu..Tidak ada ruginya jika kita baik dgn org lain..dan tidak ada ruginya jika kita boleh melunturkan ego kita sedikit..Tidak ada manusia yang sempurna..Sebab itu kita dijadikan berbeza utk melengkapi satu sama lain :)

Kesimpulannya..in the absence of Interkasi sesama manusia itu adalah impossible 100% melainkan kalau duduk dalam hutan sorang-sorang :) Belajarlah memahami dan menghargai org lain...Anda tidak akan rugi apa-apa :)




2 comments:

mohd shazli mohd zaini said...

salam,

alang2 tersinggah, biar aku boh komen sebijik.

mana ader pepatah melayu bunyi inggeris wei.. =). tu pepatah inggeris. 'if you cant beat them, join them'.

pepatah melayu bunyi dia.

' masuk kandang2 kambing ngembek, kandang lembu, mengemoo, dan seumpamanya."

hihihihi... =)

ok2, all the best ngan course ko. aku pun nak paper contract and constitutional law next week.

regards.
shazli
leeds, uk

p/s" kalo ko ader ym adik ko , bleh x minta dia add aku 'shazli87'. lama x dengar citer dia.

aufa khalilah said...

salam..shazli..

hahaha..tuh la aku da perasan macam salah...tp xper2..thank yer sbb betulkan aku yg lemah ini..hihik..

owh yeke..?

contract & constitutional law? nice :)consti tuh ko grasp betul skert:P

all the best :)

regards,
ulfah
iium,msia...haha

p/s: oraitz..insyaAllah ko doakanlah dia tuh sihat2 jah..