Sunday, January 17, 2010

Yang dinamakan dunia..

Hidup di dunia..tidak akan sepi dari dugaan..cubaan..cabaran..kesusahan..penderitaan..
Kegembiraan dan kesedihan itu datang silih berganti..Setiap manusia pasti akan merasai satu detik di mana hidupnya diuji..Setiap org diuji dengan ujian berbeza..Ada yang diuji dengan kesenangan & kebahagiaan dan Ada yang diuji dengan kesusahan dan kesedihan..

Apa yang pasti semua ini perlu ditempuhi dengan redha dan sabar..DIA lebih tahu mengapa dan kenapa dan mungkin ini merupakan tarbiah terbaik untuk menjadikan kita belajar dan lebih matang dan seterusnya yang paling penting...diri akan sentiasa dekat dgn NYA..

Aku masih teringat satu hadis rasanya:

"Ingatlah Allah ketika senang..Nescaya Allah akan mengingati ketika dalam kesusahan"

(Moga DIA akn sentiasa kekal dlm hatiku sepanjang masa)

Aku meminjam satu statment senior aku di KISAS yang aku baca dari blognya:

"Sekiranya dunia ini indah, tidaklah kita keluar dari perut ibu kita dalam keadaan menangis."

PENGERTIAN DAN PEMAHAMAN

Tidak mudah untuk cuba memahami orang lain..Tapi aku sgt terasa kesedihan dan kemarahan apabila orang lain tidak cuba utk memahami aku..Memahami keadaan aku..Dan waktu itu aku tersedar..mungkin sebelum ini aku tidak boleh untuk memahami keadaan org lain..Maafkan aku TUHAN atas kesalahan aku sebelum ini..

Kpd seorang hamba Allah ini..Ketahuilah bahawa aku sangat2 sedih..Tapi tidak mengapa..Aku maafkan...Mungkin kau tidak rasa apa yang aku rasa..

PUJUKAN DAN RAYUAN

Sejak seminggu yang lalu..Aku sah bergelar penjaga kepada adik aku no4..Nafis..dia sekarang belajar di KL..Sejujurnya rasa happy sgt sbb dah ader sorang kawan kt semenanjung ni..Adalah kawan nak bercerita..tepuk tampar..gaduh..n buli( hehe..kakak die sgt nakal) ;) Tapi Nafis ini sgt sgt n sgt n sgtla menyerupai arwah abah..Even suara dia panggil aku pun cam arwah abah..Ya Allah..si handsome ini mmg meningatkan aku pada arwah..Moga Nafis akan jadik cam arwah abah..InsyaAllah..

Berbalik kpd di atas..Dia spt tidak gembira..Aku memahami..Mungkin dia merasai kelainan..Kalo dulu arwah abah and ummi selalu lawat dia..sekarang ni kakak dia pulak..mungkin perasaan dia lain..Mungkin dia rasa lain ummi tak ada dekat dengan dia..Aku memujuk agar dia terus optimis utk meneruskan baki persekolahan menengah yang tinggal lagi dua tahun..

Nak pujuk orang bukan senang..Kena ada skill jugak..mcmlah jugak nk persuade a case in court..Sama jer..and rasanya hampir semua benda dalam hidup ini ader kene mengene ngn pujukan..betul x..?

PENGORBANAN DAN CINTA

Tiada siapa hidup di dunia ini tanpa pengorbanan..Kejayaan memerlukan pengorbanan..Semuanya memerlukan pengorbanan..Tak ada satu dunia ini yang tidak ada pengorbanan..Buat keluarga yang sgt aku sayangi..Ketahuilah..seluruh jiwa dan raga, jasad dan ruhku ini akan melakukan apa sahaja atas landasan yang betul..berkorban utk kebahagiaan kalian...

Dunia itu bulat..Apabila kita berjalan mengelilingi bumi..Kita takkan berhenti sbbnya bumi itu sfera..Dan sebab itu juga..Hidup ini harus diteruskan walau apa pun yang terjadi..Jika kita lari dari masalah..Masalah itu akan sentiasa ada sbbnya bumi itu sfera..Jalan2 balik wat satu round jumpa balik..



No comments: