Wednesday, September 2, 2009

Bersabarlah sayang...

Pada hari jadi aku yang ke-22..Abah menghantar msj dan memberi pesanan agar sentiasa banyak bersyukur dengan nikmat dan kurniaan Tuhan...
Dan aku sematkan dalam hati dalam apa-apa situasi pun,sedikit mana pun,sekecil mana pun perkara..agar sentiasa bersyukur dengan ketentuan Tuhan...
Even dengan situasi sekarang...aku bersyukur...Ismah ada di Brunei...Bersyukur dengan kehebatan teknologi...bersyukur dapat pulang even berhadapan dgn situasi yang sukar...Bersyukur dengan bantuan insan-insan sekeliling yang tidak jemu-jemu memberikan sokongan dan menghadiahkan doa utk kesejahteraan abah...
Sebentar tadi....aku melawat abah lagi...aku membaca Yasin dan menghembus ke telinga abah..aku memanggil-manggil abah..sebenarnya..tak nak ckp apa-apa dengan abah..sbb sebak sgt hati...kepala abah diusap...tangan abah kusentuh dengan harapan abah dpt merasai kehadiran aku...
Aku menangis juga bila Ismah ckp:
"Abah...Safwah,Kak Baby and Muna kirimsalam kt abah...Muna ckp dia sayang abah..Dia nak cium abah"
Nampak abah mengerakkan sedikit mulut..tersenyum barangkali..
Sebelum pulang aku kucup pipi abah berkali-kali dengan menahan segala sebak di dada...
Dan aku melihat erti persahabatan yang sebenar...the true friendship...Rakan-rakan di KUIS dulu Datuk Adnan,Ustaz Farid Ravi,Ustaz Khairi and Pak cik Mat Shah terbang dari Malaysia semata-mata melawat abah...Even Dr Khalil baru sampai malam tadi...Rakan-rakan di FBEPS,Universiti Brunei Darussalam juga datang menziarah..Ada juga sesetengah yang datang berkala tiap-tiap hari..Dr Nabil,Dr Rozhan,Patrick,Roger,Jeremy dan lain-lain yang mungkin tidak aku ketahui...
Juga utk rakan-rakan abah yang lain Ustaz Wan Mat,Shihabuddin Laming,Dr Ma'sum,Dr Ali,Dr Gamal yang juga datang sebaik sahaja dimaklumkan keadaan abah...
Abah selalu pesan...Jaga persahabatan dan sentiasa buat baik dengan orang,jgn menyimpan dendam..takkan ada ruginya kita..dan aku faham dan mengerti maksud abah sekarang...
Buat adikku Irfan yang berada di US...Bersabarlah sayang..Tabahkan hati...Teruskan berdoa..Akak dan ismah ada kat sini...Kita usaha apa yang patut yer..Akak doakan Man sentiasa diberikan ketenangan,kekuatan dan ketabahan hati..
Abah jiwanya besar.....Anak-anak dia pun perlu begitu...
Tenangkan aku dan seisi keluargaku dalam rahmatmu TUHAN....
Andai abah mendengar:
Abah...akak tau abah sedang melawan dan menahan kesakitan..
Tapi akak tahu abah kuat...jiwa abah besar...hati abah kental...
Itu sebabnya kami semua kuat macam abah juga...
Abah kuat yer...
Kami semua sayang abah..

7 comments:

~cAhaYap3tUnjUk~ said...

salam opah~
aku doakan abah ko sembuh dan cepat sedar yer... seriously aku sdr tak dpt tahan sebak bile bace coretan ko... i know what u feel... ko n adik2 ko kuat cam abah ko... aku doakan dr jauh~ anything, do let me know k... walaupon aku tak mampu wat ape2... -_-

aufa khalilah said...

salam...

yer ida...
teruskan doa yer..
aku akan ok..insyaAllah..:)

aufa khalilah said...
This comment has been removed by the author.
sueabubakar said...

kite juge sedih bace entri ni TT


i can feel what u feel ...



Bertabah ye ulfah!
Allah Maha Pengasih dan Penyayang..

itukami said...

Selalu ingat orang yg diuji Allah itu adalah hamba yg sangat dekat dengan Allah. Bila namanya ujian, kenalah semat kuat2 dalam hati bahawa di sisi Allah, kita beruntung sebenarnya sebab Allah ambil peduli dengan kita.

Be strong Ulfah, dalam situasi macam ni, bukan abah kamu je, satu famili kamu pun dapat doa ramai orang. :)

Syafahallah...

halia85 said...

"Allah does not burden a soul more than it can be "

insyaAllah abah kamu akan sihat.

b strong syg!

:missy najlaa: said...

Salam Ulfah..
be strong ye..insyaAllah,doa kami semua ada untuk ayah Ulfah..